Skippa

Ett stycke svensk bilhistoria till salu: Volvo PV 831

Ljudet av taxametern, doften av bensin och droskans tunga gång genom stadens gator. På 1950-talet var Volvo PV 831 en självklar del av det svenska vardagslivet – en arbetshäst som körde både arbetare, familjer och direktörer. Nu söker ett välbevarat exemplar, med en unik resa från taxigata till herrgårdsuppfart, en ny ägare via Junora.

Från taxigata till herrgårdsuppfart

När Volvo lanserade PV 831 blev den snabbt taxibolagens favorit. Den robusta karossen, det generösa kupéutrymmet och den pålitliga sexcylindriga motorn gjorde modellen till ett välkänt inslag i städernas gatubild. För många svenskar var det just i en PV 831 som de för första gången satte sig i en bil.

 

 

I folkmun gick Volvo PV 831 länge under namnet Volvo Droska – en naturlig koppling till dess starka roll inom taxitrafiken. Den rymliga kupén och slitstarka konstruktionen gjorde modellen till en självklar följeslagare för både korta stadsturer och längre resor genom Sverige.

Men bilen fick också ett mer skämtsamt öknamn: “Volvosuggan”. Det syftade på den bulliga och kraftfulla karossformen, som i många svenskars ögon påminde om suggans rundade kropp. Även om namnet bar en lätt ironisk ton, blev det snabbt en del av bilens identitet. “Suggan” blev ett uttryck för den robusta trygghet och slitstyrka som gjorde PV 831 älskad – och ihågkommen – långt efter att den rullat sina sista taxipass.

Sällsynt ikon med dokumenterad historik

Det exemplar som nu finns till försäljning i Halmstad bär på hela denna resa. Först som trogen arbetshäst i taxitrafik, senare som disponentbil på ett gods på Österlen – från stadens slitna kullerstenar till grusvägar kantade av äppelträd. Bilens historia speglar inte bara ett fordon, utan även Sveriges utveckling i efterkrigstidens decennier.

Varför är den så speciell idag? Först och främst för att det är en raritet. Endast 4 135 exemplar av PV 831 byggdes och de flesta försvann med taxitrafikens hårda vardag. Att hitta ett bevarat exemplar, med dokumenterad historik och vårdat skick, är ovanligt. Trots sina över 70 år är bilen både besiktigad och godkänd för veteranförsäkring. Det gör den inte bara till ett samlarobjekt för museer och entusiaster – utan även till en bil som faktiskt kan köras och njutas av.

Det här är en bil som berättar en historia om både vardagsliv och representation i Sverige på 50-talet, säger Magnus Junefelt, produktspeciallist på Junora.

Buda på Volvo Droska - Volvosuggan 

För den som vill äga ett stycke svensk bilhistoria finns nu chansen. Auktionen på Junora.se är igång och denna PV 831 väntar på en ny ägare som vill förvalta arvet från 1950-talets vägkultur. Auktionen avslutas onsdag den 24 september klockan 14.00. Objektet finns i Halmstad.

Besök auktionen

Tidare inlägg 5 tips för att vinna en budgivning
Nästa inlägg När 60-talets försvar möter nutidens samlare – Militärfordon på auktion